Σάββατο 26 Μαΐου 2012

Τι ακούμε; Ή ακόμα χειρότερα, τι λένε!


http://www.youtube.com/watch?v=YZ-hPMQSz4g "Μια φορά προδότης, άπαξ προδότης" λέει ο ποιητής. Δηλαδή λέει δύο φορές το ίδιο πράγμα, γιατί άπαξ προδότης=μια φορά προδότης. Ίσως να ήθελε να πει κάποιο ρητό του στυλ "μια φορά προδότης, πάντα προδότης" ή "άπαξ προδότης, ες αεί προδότης". Το ερώτημα είναι, άμα μια στερεότυπη έκφραση μπορεί να θεωρηθεί ότι μπορεί κάποιος πάνω στο λόγο να την μπερδέψει, να μπερδέψει τα λόγια του που λέμε. Και αυτό, γιατί η στερεότυπη έκφραση είναι αυτό ακριβώς που λέει η φράση, ένα λεκτικό τούβλο, ένα κομμάτι λόγου που κάνουμε copy-paste. Θα περίμενε κανείς να πει "μπερδεύτηκε" αν έλεγε "το καλό το παλληκάρι, το καλό καμάρι" ή "ξέρει κι άλλο μονοπάτι, γνωρίζει κι άλλο δρόμο"; Νομίζω όχι, επειδή ακριβώς έχουμε στο μυαλό μας αυτό το λεκτικό τούβλο που μπορεί να κάνεις σαρδάμ ή οτιδήποτε, αλλά κάποιο χτυπητό λάθος δεν κάνεις. Πόσο μάλλον αν είσαι αρχαιολάτρης και πρέπει να πεις "άπαξ" για να δείξεις το ποιόν σου. Και τελικά το δείχνεις... Λέγοντας "άπαξ" δις, απλά με άλλο τρόπο. Να χαίρεστε και τα Αρχαία σας εκτός από τα Νέα σας, γλωσσαμύντορες! Άλλο: Άκουσα από έναν θεατρολόγο καθηγητή πανεπιστημίου τη φράση "αισθητικά χυδαίο". προειδοποιώ να μη διαβάσετε τη συνέχεια αν είστε ευαίσθητοι σε τέτοια θέματα, γιατί θα γίνω χυδαίος. Ο λόγος είναι ότι πρόκειται για μία ηθική προσέγγιση ή έστω αξιολόγηση της αισθητικής. Κατ' αρχάς η αξιολόγηση της αισθητικής είναι υποκειμενική υπόθεση. Η ηθική του καθενός είναι ακόμα πιο προσωπική. "Ποια αφίσα είναι αισθητικά χυδαία για τη φιλοσοφική;" ρώτησα, γιατί αυτό ήταν το θέμα μας. Μου ανέφερε πολύχρωμες διαφημίσεις και τραγουδίστριες, "ό,τι δεν έχει πολιτικό ή εκπαιδευτικό περιεχόμενο". Έτσι το πολύχρωμο δε μας νοιάζει για το πώς φαίνεται, αλλά για το τι λέει. Και οι τραγουδίστριες κλπ δεν μπήκαν μόνες τους, είναι από πάρτι παρατάξεων κλπ., άρα το πολιτικό περιεχόμενο αρχίζει και μπάζει. Όσο για τις τραγουδίστριες και την έκφραση "χυδαίο", κρατήθηκα και δε ρώτησα αν το γυμνό των αγαλμάτων, ταινιών τέχνης κλπ είναι χυδαίο ή όχι σε σχέση με το ντύσιμο της τραγουδίστριας. Για να μην πάω σε χαρτιά θρησκευτικού περιεχομένου και γίνουμε μπίλιες με το αν είναι εκπαιδευτικά ή όχι. Τελικά μήπως χυδαίο είναι μόνο να παρουσιάζονται αισθητικοί κριτές; Γιατί η συζήτηση μου θύμιζε την υπεράσπιση του Κωστόπουλου για το όμορφο και στυλάτο γυμνό σε σχέση με πορνοπεριοδικά... Αλλά μεγάλη κουβέντα αν αρχίσουμε να μιλάμε για το γούστο... Τέλος, πείτε με ζηλιάρη, αλλά όταν ακούω πολιτικούς από όλους τους χώρους να μιλάνε ξένες γλώσσες και με ελάχιστες εξαιρέσεις (οι οποίες συνήθως δεν μπορούν να μιλήσουν Ελληνικά της προκοπής) να είναι από αστείοι έως εκνευριστικοί, σκέφτομαι όλα αυτά τα χρόνια που φάγαμε για να μάθουμε 1-2 γλώσσες ο καθένας, να πάρουμε το χαρτί, να προκόψουμε κλπ.. Ενώ άλλοι που θυμίζουν greek καμάκι του '70 όταν μιλάνε κάνουν και διεθνείς διαπραγματεύσεις. Θέλω πίσω τα λεφτά μου!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου